S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Henriette Jevnaker – 30. april 2013

Å gjøre de usynlige synlige

Fra Bodil Furus film OPERA (2008), foto: Bodil Furu fra operautsmykking.no.


Publisert
30. april 2013
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Debatt

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/a-gjore-de-usynlige-synlige/
Facebook

INNLEGG: Når vi er nevnt på kultursidene, er det sjelden godt nytt. Vi er for mange. Vi kveler kunsten. Vi koster penger. Det er på tide at det tekniske personalet blir synlige i teaterdebatten, skriver Henriette Jevnaker, leder i Film- og teaterteknisk forening.

Etter å ha fulgt debatten om norsk teater gjennom flere kanaler er det på tide å mene noe på vegne av den store, usynlige gruppen ansatte i norsk teaterverden: det tekniske personalet.

Når vi er på agendaen i kultursidene er det sjeldent godt nytt. Vi er for mange. Vi kveler kunsten. Vi koster penger.

Selv har jeg hatt den store gleden av å arbeide som rekvisitør på Det Norske Teatret i 15 år. Jeg har vært klar over og gledet meg over mitt store privilegium: å få lov til å bidra i den kunstneriske prosessen fra manus til ferdig forestilling. Ikke som kunstner, men som fagmenneske.

For teater er et fag, ikke bare for de man som publikummer ser på scenen.

For tiden har jeg permisjon. Jeg leder Film- og teaterteknisk forening (FTTF), stiftet i 1929 for å arbeide for film og teaterteknikeres rettigheter og arbeidsforhold. Vi har 750 medlemmer over hele Norge: sceneteknikere, påkledere, rekvisitører, lys og lydteknikere, skreddere, modister, snekkere, smeder, malere, kantinepersonale, renholdere, publikumsvakter. Medarbeidere og ledere.

Myten om teaterteknikeren som den begersvingende happy-go-lucky er død. De fleste som ansettes innen det tekniske feltet i dag har fagbrev, høyskole eller annen relevant utdanning.

En forestilling er som en virksomhet i seg selv. Den krever planlegging, beregning og utføring på høyt nivå. HMS er innmari usexy, men på teatrene arbeider skuespillerne på scenen under hengende last. Uten hjelm og vernesko. Jeg vil tro det er i alles interesse at vi vet at lyskasterne i taket er sikret forsvarlig, at den som kjører loftstrekkene på flere tonn opp og ned kjenner huset og forestillingen.

Norge er et av få land i Europa som ikke har en egen offentlig teaterteknisk utdannelse. At det er en medvirkende årsak til at vi står lavt i kurs i enkelte miljøer er mulig. Ville en statlig utdanningsinstitusjon gitt oss den kred'en vi trenger?

Vel, nok sutring. SCOMP: kartleggingsverktøy for teaterteknisk kompetanse, blir lansert i år. Det er jobbet frem av arbeidsgiver- og arbeidstakersiden i felleskap. Nytteverdien for begge parter er soleklar. Arbeidsgiver får oversikt over medarbeidernes kompetanse, slik at de ansatte kan brukes mere fleksibelt. Medarbeiderne får en oppfølging av sine ønsker og behov for å øke sin kompetanse, og blir fulgt opp av virksomheten. Alle vinner.

FTTF følger utviklingen i feltet nøye. Og vi ser til Sverige, til Stockholm stadsteater hvor vi ser at teknisk personale muligens ikke ligger innenfor og er en del av kjernevirksomheten. Teaterteknikeren skal være frilanser. Komme inn ved behov, ut neste dag eller uke. Ingen sosiale rettigheter. Alene ansvarlig for sin kompetanseutvikling.

Bevilgende myndigheter kan komme til å gjøre slike valg. Også i Norge. Jeg oppfordrer de som sitter med kalkulatoren innen teaterfeltet i Oslo, i Norge, om å ta oss med på råd.

Vel gjør vi alt for å være usynlige for publikum, men med den utviklingen vi ser antydninger av innenfor teaterfeltet i Norge og våre naboland er på tide vi blir synlige i teaterdebatten.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no