S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Margrete Kvalbein – 17. oktober 2012

10 års utvidet samtidsdans


Publisert
17. oktober 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Debatt


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/10-ars-utvidet-samtidsdans/
Facebook

– Der Oktoberdans lar oss tro at unge trender blir til spennende, ny scenekunst, risikerer CODA å presentere noe etablert som om det var nytt, skriver Margrete Kvalbein om CODAs historie. Begge festivaler åpner denne uken.

CODA – Oslo International Dance Festival – gjorde Merce Cunningham til plakattopp i sitt åpningsår og har siden fulgt opp denne balansedansen på kanten av samtidsbegrepet.

I 2002, da første festival ble gjennomført, var undertegnede på jobb som anmelder gjennom ikke mindre enn 3 dansekunstfestivaler på 2 uker. Ultimafestivalens Dans for Kamera la seg tett inntil både Oktoberdans’ 4. festival og debutanten CODA. I denne konteksten var det påfallende og viktig at CODA presenterte Merce Cunningham Dance Company i Konserthuset – og legendens første besøk i Norge.

Live historie Personlig var jeg henrykt over å kunne dele med VGs lesere at et norsk publikum med dette fikk en vesentlig historietime presentert live. CO’en i CODA betyr contemporary, men CODA velger å strekke seg mot det såkalt tidløse likevel. Høsten ellers var preget av at film- og videomediet sto som en tydelig trend på samtidsdansescenen – grensende til det komiske: For eksempel hadde minst 3 forestillinger filming av publikum som ingrediens under Oktoberdans – en ”nyfrelst” feiring av videoteknologiens demokratisering. Men altså: Innafor samme 14 dagene sto Cunninghams dansere på en nokså borgerlig scene i hovedstaden og bar på en 50 års historie av kontinuerlig koreografisk forskning.

Paradoks I min en-spaltes kommentar i 2002, kokte jeg det ned til at ”Dansefestivalen CODA risikerer å presentere noe etablert som om det var nytt og banebrytende. Oktoberdans står i fare for å la oss tro at unge trender nødvendigvis blir til spennende, ny scenekunst. I spennet mellom disse grøftene lever samtidsdansen sitt liv.”

Det slår meg at dette paradokset er en del av CODAs identitet: Å gjøre samtidsdans ved hjelp av levende historie. At fjorårets festival handlet om ”Age in Dance” understreker poenget: CODA er en festival som peker på samtidsdansens forankring i historie og erfaring. Det er ingen tilfeldighet at dette sto fram i 2002 – parallelt med at norsk dansekunst var blitt så moden at bevisstheten om å ha en historie vokste. At yngre kunstnere setter pris på å få vendt noen steiner i grunnen en står på, ble tydelig for oss som arbeidet med historiesatsningen i 2011 (artikkelforfatteren ledet Danseinformasjonens Historieprosjekt, som ble presentert under festivalen).

Valget av Cunningham som plakat-topp i lanseringsåret er naturligvis en markør av flere årsaker: Den abstraherte dansen – der koreografen lar bevegelsen og kroppens muligheter få spille hovedrollen – har vært framhevet i alle festivalprogrammene. Særlig fra 2005 da kunstnerisk leder Lise Nordal selv begynte å signere velkomstteksten.

Ytterpunkter Det som kunne bli en konkurranse-situasjon med Oktoberdans i Bergen (og i økonomi-virkelighetens verden også ble det), var ikke det samme som fare for forveksling. Til det var kurator-profilene bak de to festivalene for åpenbart ulike. Det er ikke bare Oslo og Bergen som har noen fjellmassiver mellom seg. Lise Nordal og Sven-Åge Birkeland representerer nærmest ytterpunktene som norsk samtidsdans har fått spenne seg ut mellom i to-tre tiår. Fra amerikansk kroppsorientert postmodernisme til europeisk konsept- og teaterorientert avant-garde – uærbødig forenklet sagt. Sant å si er det vel så fristende å sammenligne sceneprofilen til Festspillene i Bergen med CODA som det er å stille de to samtidsdansfestivalene opp mot hverandre.

Classy og rocka Det er nemlig noe som slår meg når jeg tenker tilbake på Cunningham-åpningen i 2002: CODA presenterer seg som ”classy” – mer på linje med Festspillene enn Oktoberdans’ tydeligere fringe-stil. Valget av gjestespill, scener og presentasjonsformer henvender seg til et kulturbevisst, voksent publikum. CODA kan trille ut røde løpere og heve glass med stett.

Og likevel: Gjennom satsningen CODAblå/club – og Pernille Bønkan Kvams hånd om disse – har CODA også et rocka ansikt, og CODAung har sørget for å holde tritt med ”kidsa”. Ikke minst har det vært spennende med den inkluderende profilen i valg av både workshops og plakattopper: Kropper som ikke tradisjonelt har vært regnet som danserkropper har hatt plass og prioritering. Det ”politiske” er på mange måter mer nedtonet i CODA enn hos kollegaen i Bergen, men gjennom slike valg har det likevel vært kunstpolitikk i hovedstadens dansefestival. Når årets 10-åring på sin Facebook-side nettopp inviterte til ”urban samtidsdans for gutter”, er det et signal om å ikke bare ville pleie sin plass i kunstparnasset, men å bevare dansens sosiale og åpne potensial.

Utland til Norge Noe av det mest velkomne med CODA-festivalens plass i norsk dansefelt, er likevel rommet for danserisk kurator-virksomhet som åpnet seg. Slik fikk Lise Nordal fortsatt virket hun begynte i slutten av Collage dansekompanis levetid: Arbeidet med å hente inn impulser fra utlandet til Norge. Før Collages protestnedleggelse i 1995 hadde hun rukket å hente inn størrelser som Georgio Rossi og Jorma Uotinen, i tillegg til å sette opp egne verk. Som kunstnerisk leder for en festival finnes et spillerom som verken institusjonsledere eller koreografer har uten videre, og Nordal og Odd-Johan Fritzøes initiativ la til rette for en dansekunstnerdrevet festival som kunne fylle en plass ved siden av Sven-Åge Birkelands kurator-profil preget av hans utgangspunkt i teateravantgarden.

Store endringer CODAs 10 leveår – og 7 festivaler, siden biennale-formen ble valgt fra 2005, har også vært preget av store endringer i infrastrukturen for dans i hovedstaden. I denne perioden har ikke mindre enn 4 vesentlige nybygg blitt innarbeida: I både Kunsthøgskolen i Oslo, Dansens Hus, Operaen og Bærum kulturhus har CODA funnet plass. I denne ”rike” perioden har det vært ekstremt viktig å ha tydelige aktører til å fylle nybyggene med kvalitet – slik at det kunstneriske og faglige innholdet holder tritt med satsningene på bygge-fronten. Kanskje er det først nå når rusen over disse milepælene legger seg, at prøven virkelig står for innholdsleverandørene – med CODA som en viktig aktør. Nordal og samarbeidspartnerne har med festivalen åpnet veier mellom dansergenerasjonene, og veier inn for internasjonale gjester.

Inn eller ut? I musikk- og ballettvokabularet er codaen veien ut. Outro’en. Den er også en oppsummering med høydepunkter. Festivalen CODA deler noe av bravouren med denne formen, men later til å være minst like interessert i å skape veier inn som av å feire seg selv. Det kan feires.

Artikkelen har stått på trykk i På Spissen, Norske Dansekunstneres medlemsblad.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no