Kunstnerskapsfinansiering til fem nye kompanier

Fem nye scenekunstkompanier har mottatt flerårig finansiering fra Kulturrådet under ordningen som nå heter Fri scenekunst – kunstnerskap. Det melder Kulturrådet i en pressemelding.

Å øve seg på samvær i offentlighet

I august var jeg på teaterfestivalen Boulevard i den middelstore byen ‘s-Hertogenbosch i Nederland. Programmet inneholdt flere forestillinger med ulike deltakerstrategier – noen mer vellykkede enn andre.

Open Tsjekhov

Hanne Tømta opnar Måken av Anton Tsjekhov og frigjer humorpotensialet i teksten.

Glød, rytme og tilstedeværelse

Tante Ulrikkes vei er en sprell levende og viktig hverdagshistorie som spilles med glød, rytme og tilstedeværelse.

Leve Rosendal Teater

I desember stengte Teaterhuset Avantgarden dørene, og nå har de gjenoppstått som Rosendal Teater i en fantastisk ombygd kino fra 1921.

Pappafortellinger

Katja Lindeberg har sterk tilstedeværelse på scenen, og selv om fortellingen ikke holder helt mål, imponerer den i formidlingen.

Filosofisk og finstemt figurteater

Rikke-Petrikke og ramperommet er teater som gjev barna noko å tenkje på samtidig som det er veldig gøy. Eller gø-hø-høy.

Feil tittel, fint teater

Feil teater har laga ei fin framsyning med gode historier som kunne vore strammare. Den er ikkje så overflatisk som tittelen kunne tilseie.

Katastrofens uutholdelige letthet

Øyvind Torvunds nye bestillingsverk lodder dypere enn sin muntre klanglek.

Shakespeare for kids

Nationaltheatrets oppsetning av Romeo og Julie bør leses som en ungdomsforestilling, men som det er den også vellykket.

De nominerte til kritikerprisene for teater, musikk og dans 2018– 2019

Norsk kritikerlag har i dag offentliggjort de nominerte til Kritikerprisene for teater, musikk og dans 2018/2019.

Raskolnikov minutt for minutt

I Raskolnikov sørger kameraets umiddelbare nærhet til objektene at det fysiske spillerommet innskrenkes, men utvider samtidig mulighetene til å nyansere uttrykket. Skuespillerne står for en bemerkelsesverdig kraftprestasjon, men fem timer er i overkant.

Høflig symfoniorkester

Oslo-Filharmonien skal ha ros for å flytte musikken ut i nabolaget på vertskapets premisser, men må passe seg for at ikke høfligheten blir til selvutslettelse.

Sex i rokokkostil

I skodespelarfoajeen på Centralteatret utspel det seg eit barokk kammerdrama med leik, lyst og begjær, med dauden til følgje. Det er blitt ei vellukka framsyning som maksimerer det teatrale potensialet i teksten.

Skrik fra en fjelltopp

Skrik fra Nordhue hang ikke helt på greip. Men summen av de magiske øyeblikkene og de fantastiske rammene det hele utspilte seg i gjorde det til en sjelden opplevelse.

SISTE SAKER