Festivalen som et kollektiv

Filosofiforelesninger, danse- og teaterforestillinger og samtaler døgnet rundt gjør Stamsund teaterfestival til en sosial festival, hvor forestillinger og samtaler virker inn i hverandre.

Teatrets dommere

Tirsdag 4. juni ble nominasjonene til Heddaprisene for 2019 offentliggjort på en pressekonferanse på Det Norske Teatret. Scenekunst.no har snakket med Heddajuryens talsperson Jan H. Landro om årets nominasjoner.

Utvanning av Ibsenprisen

Teatersjef på Teater Ibsen i Skien, Thomas Bye, skriver i dette debattinnlegget at når nominasjonene til Heddaprisen for beste scenetekst bare omfatter original scenetekst, kan det føre til en utvanning av Ibsenprisen.

VR-teater på dypt vann

Ungdomsforestillingen Frogman klarer verken å utnytte teaterets egenart eller mulighetene VR-formatet gir og blir en helt middels opplevelse.

Heddanominasjonene 2019

I dag klokken 11.00 ble de nominerte til Heddaprisen 2019 offentliggjort på Det Norske Teatret. Prisen deles ut samme sted 16. juni.

Rørende gest

Rose Hammer vekker et håp i en dyster samtid med politisk amatørteater.

Lydens kamp med formatene

Årets utgave av Only Connect tydeliggjorde forskjellen på eksperimentell musikk for symfoniorkester og mindre ensembler.

Den sene kapitalismens barnekultur

Denne teksten er presentert av Clas Ohlson. Neida.

Et vi med skylapper

Prosjektet Naboen inviterer til en guidet tur i Gamlebyen i Oslo. Men iscenesettelsen av en bydel, eller vårt blikk på bydelen, avdekker også prosjektets skylapper.

Mye prat og lite opera

Operafestivalen VOeX er et viktig initiativ, men første utgave ble ikke helt som forespeilet.

Kunstpædagogen er til stede

Hvad består kunstpædagogens arbejde af? Til tider oplever jeg personligt at jeg arbejder i det skjulte. At det er usynligt. At få indsigt i det, at forstå hvad det handler om, er vanskeligt uden en teaterpædagogisk baggrund.

Vital og løssluppen Molière

Et gnistrende ensemble med Mikael Persbrandt i spissen puster liv i Den innbilt syke gjennom en lekende tilnærming til materialet og solid skuespillerhåndverk

Dominerende fortellinger

Med Story, story, die holder Alan L. Øyen fortsatt et godt tak i det teatrale utrykket og forestillingen skygger ikke unna for verken klisjeer eller en overdose av «gode ideer».

Levende kropp

Echo Flux viser hvordan alt menneskelig, ikke minst kunst, handler om kropp.

Mariken Lauvstad har skrevet Årets kritikk 2018/2019

Årets kritikk 2018/2019 er Mariken Lauvstads tekst «Den ultimate tragedien». Teksten ble publisert i Norsk Shakespearetidsskrift 3-4 2018. Det melder Norsk Kritikerlag i en pressemelding.

SISTE SAKER