S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Kritikk
Et litt trangt bibliotek

Janne-Camilla Lysters Library of Gestures hadde tjent på å ha flere fasetter og strenger å spille på.

av Runa Borch Skolseg
Nyheter
Hilde Halvorsrød er ny styreleder i Norsk kritikerlag

Lørdag 13. april ble Scenekunst.nos fagredaktør Hilde Halvorsrød valgt som ny styreleder i Norsk kritikerlag.

Nyheter
Olav Dalgard og Henrik Rytters kritikarpris 2024 til Karen Frøsland Nystøyl

Olav Dalgard og Henrik Rytters kritikarpris (tidligere Olav Dalgards kritikarpris) går i år til Karen Frøsland Nystøyl. Det melder Norsk kritikerlag i en pressemelding.

Stillingsannonser
Loft- og automasjonstekniker - Nye Hjorten Teater Kostymetekniker - Nye Hjorten Teater Rekvisitør - Nye Hjorten Teater Lyd- og trådløstekniker - Nye Hjorten Teater Lystekniker - Nye Hjorten Teater Lydtekniker - Nye Hjorten Teater Avviklingsleder - Rogaland Teater Scenetekniker - Nye Hjorten Teater Maskør - Nye Hjorten Teater Arenaansvarlig - Davvi Scene/Davvi Lávdi Inspisient - Rogaland Teater
Kritikk
Psykososialt titteskap

En velspilt Ring-syklus i Berlin utforsker menneskesinnets irrganger.

av Sunniva Thomassen
Kritikk
Privilegert søvn

Maritea Dæhlins Sleep Locks the Bones er en iscenesettelse av tilstanden mellom søvn og våkenhet som reflekterer over søvnens betydning.

av Anette Therese Pettersen
Kritikk
Enda en forestilling om menn

Forestillingen Menn som ingen treng er en statisk opplevelse som sier lite vi ikke allerede vet om menn og utenforskap.

av Judith Dybendal
Kritikk
Ikke helt tilstrekkelig om utilstrekkeligheten

Hvordan lever vi våre liv best i dagens samfunn? Brageteatret prøver å svare med svart humor.

av Anna Helene Valberg
Kritikk
Mystisk og absurd bedriftskultur 

I Retorisk selvforsvar blir vi presentert for en gjenkjennelig moderne bedriftskultur i en tekst som henter inspirasjon fra 1800-tallets brevromaner.

av Louise Grimstad Waarli
Debatt
Et silkerosa svar

Det tar seg dårlig ut at Nationaltheatrets dramaturg Olav Torbjørn Skare skriver sitt svar som om problemet er at jeg ikke forstår forestillingen, skriver Maria Sundby.

av Maria Sundby
Debatt
På en snurr inn i vår tid

Vi bejubler debatt rundt klassikeres relevans, men mener verdisynet og komediehåndverket som spilles ut i «Karusell» ikke kan avskrives som utdatert, skriver dramaturg Olav Torbjørn Skare.

av Olav Torbjørn Skare
Debatt
Karusell på ville veier

Nationaltheatrets oppsetning av Karusell er gjennomsyret av et utdatert verdisyn.

av Maria Sundby
Kalender
Se alle Se alle arrangementer
17. apr. Bonnie & Clyde Riksteatret 17. apr. Kunsten å være lykkelig - fritt etter Arthur Schopenhauer Brageteatret 17. apr. I vårt sted Nationaltheatret 17. apr. Der det finst fuglar Trøndelag Teater 17. apr. Karusell Nationaltheatret 18. apr. Prosessen Nationaltheatret 19. apr. «RAGNAROK - et kjøkkendrama» av Patrik Stenseth Dramatikkens hus 19. apr. Besøk av gammel dame Nationaltheatret 19. apr. Og verden forsvinner sikkert med meg Nationaltheatret 19. apr. VOICE NOISE Dansens Hus
Nyheter
Christof Loy er ute av «Ringen» 2026–2028

Den kjente regissøren har trukket seg fra Nasjonaloperaens planlagte produksjon av Wagners Ring-syklus.

Nyheter
Seks komponister utvalgt til Arktisk Filharmonis satsing på ny musikk

Orkesteret satser på samisk og kvensk musikk og vil urfremføre seks bestillingsverk i 2025.

Nyheter
Vinneren av arkitektkonkurransen for Griegkvartalet er klar

Musikklivet i Bergen er ett skritt nærmere drømmen om en egen sal til musikkteater.

Kritikk
Lavdramatisk lidelseshistorie

Johannespasjonens skakende drama gjorde seg kun glimtvis gjeldende i Oslo Domkor og Barokkanernes langfredagsfremføring i Oslo domkirke.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Tekstnær Wagner-regi

Richard Wagners Nibelungens ring settes opp i Oslo 2026-28 med regi av Christof Loy. Hva får han til med Wagners Parsifal?

av Magnus Andersson
Kritikk
Orkestermusikk til de levende

Storhet av både lyrisk og religiøs karakter fylte Grieghallen sist fredag. Edward Gardner sørget for imponerende oversikt i et krevende program.

av Emil Bernhardt
Kritikk
En intens og elegant «folkets» Evita

Oslo Nyes Evita puster nytt og vakkert liv i musikalklassikeren, men dessverre blir også denne oppsetningen preget av Lloyd Webbers stormannsgalskap.

av Guro von Germeten
Kritikk
Liten festival i stort tomrom

Årets DanseRom gjør mye for å åpne opp feltet for publikum, men programmet kunne vært modigere og mer lokalt orientert.

av Judith Dybendal
Kritikk
Et umulighetsprosjekt

Sportskoret av Elfriede Jelinek er blitt til en old school sportsodysse hvor tekstens mange kvaliteter forsvinner i tysk shoppemani.

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
En festival i spagat 

Årets utgave av OITF er en brokete miks som mangler en overordnet kuratorisk tanke, men som tidvis glimter til.

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Sorg på avstand

De to bestillingsverkene på årets Kirkemusikkfestival tematiserer død og lidelse, men det smertefulle når ikke alltid frem.

av Aksel Tollåli
Kritikk
Uten mål og mening

Centralteatrets forsøk på å skape komedieteater av den gamle tv-suksessen Fredrikssons fabrikk er blitt en pinlig tynn scenesuppe.

av Anderz Døving
Nyheter
Arne Lygre mottar Den nasjonale Ibsenprisen 2024

Arne Lygre mottar Den nasjonale Ibsenprisen 2024 for den dramatiske teksten I vårt sted. Det melder Skien kommune i en pressemelding.

Nyheter
Lola Arias får Den internasjonale Ibsenprisen 2024

Forfatteren, musikeren, skuespilleren, regissøren og filmskaperen Lola Arias er tildelt Den internasjonale Ibsenprisen 2024. Det melder Nationaltheatret i en pressemelding.

Kritikk
Drømmen om et fellesskap

Gjennom en vakker og komisk drømmelogikk foreslår Utopia – et drømspel fra Saupstad noen fremtidsscenarier for Trondheims største drabantby.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Dystopiske bånd

Geir Hyttens Red Flag er altfor monoton og kontrollert og lykkes ikke med å skape det refleksjonsrommet han initierer.

av Runa Borch Skolseg
Kritikk
Kakofonisk drømmereise

Flat Sun av Verdensteatret er en psykedelisk ørkendrøm, men forestillingen er for fragmentert til å bli en solid helhet.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Adapsjonsperfeksjon

Bergen Nasjonale Operas totalrenovering gjør Flaggermusen til sviende samtidssatire – uten å rokke ved operettesjangerens egenart.

av Hilde Halvorsrød
Kritikk
Bekjennende kvinneportrett

Den Nationale Scenes oppsetning av Av måneskinn gror det ingenting er velgjort, men tilbakeholdt.

av Judith Dybendal
Debatt
Ingen ting galt i å kose seg

Thine Sletbakk Bugge og Ida Michaelsen, høvesvis kommunikasjon- og marknadssjef og og informasjonssjef på Det Norske Teatret, svarar her på kommentaren til Eivind Haugland om kos i teateret i Noreg.

av Thine Sletbakk Bugge, Ida Michaelsen
Kommentar
Nå koser vi oss!

Hvilken status har teatret som kunstopplevelse i Norge i dag?

av Eivind Haugland
Kritikk
Fritt for bullshit

I Prosessen på Nationaltheatret ryddes det plass til det absurde, surrealistiske og humoristiske i historien. Det virker frigjørende på materialet - og på oss som ser på.

av Chris Erichsen
Kritikk
Bedrageriske fortellinger

Byen på Trøndelag Teater utfolder seg i overgangen mellom banal hverdag og fantasiens frie flyt.

av Eline Bjerkan
Kritikk
Panskandinavisk kunstcollage

La bohème i Trondheim forutsetter for mange, lange tankesprang. 

av Hilde Halvorsrød
Vil du abonnere vårt nyhetsbrev?

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no